Fase 3: Merkstrategie

Innovatoren

Welk verhaal vertel jij over Venlo?

Venlo staat bekend om zijn ondernemende inwoners die graag van het leven genieten. Verhalen zijn belangrijk voor de identiteit van de stad; ze verbinden mensen en maken het beeld van Venlo levendig en herkenbaar.

Heb jij een mooie herinnering of een verhaal over een plek of persoon in Venlo? Die past bij een van onze kernwaarden: Groen, Ondernemend, Genieten en Samen? Deel het met ons!

Je kunt jouw verhaal op drie manieren delen:

  1. Meld je aan voor de Verhalendag op 9 september in het Limburgs Museum 
  2. Bezoek één van de locaties tijdens de verhalentour
  3. Dien je verhaal online in

Met deze verhalen kan Venlo zich nog krachtiger presenteren als een stad die het leven viert en bruist van ondernemerschap.

Limburgs Museum
Verhalendag 9 september
Kaart Gemeente Venlo
Locaties verhalentour
Deel je verhaal!
Deel jouw verhaal online

Onderdelen van fase 3

In fase 2 is het verhaal van Venlo samengevat tot: een stad van geboren ondernemers die het leven vieren. In fase 3 werken we deze keuze verder uit zodat we de juiste plek krijgen in het hoofd en hart van mensen. Door dit scherp te beschrijven ontstaat houvast voor alle branding en marketingactiviteiten voor de lange termijn. We werken aan de volgende drie onderdelen: 

  1. De merkstrategie
  2. De marketingcommunicatiestrategie
  3. Briefing fase 4: creatie visuele identiteit

Hieronder een korte uitleg per onderdeel. 

De merkstrategie

De merkstrategie bestaat uit verschillende basiskeuzes die sturend zijn voor toekomstige marketingactiviteiten.  

Merkarchitectuur

In de merkstrategie beschrijven we of Venlo in de toekomst gebruikmaakt van één merk Venlo of meerdere merken. Bijvoorbeeld één merk (en logo) waarmee we vanuit de gemeente informatie over beleidsmatige zaken delen en een tweede merk (en logo) waarmee we communiceren over marketingzaken zoals evenementen en activiteiten. 

Logo gemeente Venlo

Merkbelofte en verhaal

Onderdeel van de merkstrategie is het formuleren van een korte en krachtige zin die de essentie van het merk Venlo communiceert. Oftewel de merkbelofte van Venlo. Deze zin moet aanspreken en emotioneel raken.

Naast de belofte komt er een merkverhaal, ook wel brand story of corporate story genoemd. Dit is hét verhaal van Venlo. Het beschrijft de kern van onze gemeente op maximaal één A4. Dit verhaal is inspirerend en een stip op de horizon.

De merkbelofte en het merkverhaal geven richting en inspiratie voor alle interne en externe communicatie die we de komende jaren rondom het merk Venlo creëren.  

Merkinstrumenten

In de merkstrategie omschrijven we ook welke merkinstrumenten we willen inzetten voor de branding van Venlo. Hierbij kan gedacht worden aan:

  • communicatieplatform(en) waar de online promotie van Venlo plaatsvindt;
  • de (internationale) mediastrategie waarmee we onze evenementen, activiteiten en actualiteiten onder de aandacht brengen bij een relevant publiek;
  • evenementen die bijdragen aan de kracht van het merk Venlo; 
  • merkdragers waarmee we het nieuwe merk Venlo laten zien op gebouwen, vlaggen en merchandise. 
  • een brandstore die dé centrale plek is die het merk Venlo uitstraalt, maar waar ook inwoners en bezoekers informatie kunnen inwinnen Venlo. 

Marketingstrategie (per doelgroep)

In fase 2 zijn een aantal doelgroepen naar voren gekomen waar we ons in de citymarketing op willen richten. Het gaat primair om:

  • Bewoners
  • Bedrijven

Daarnaast gaat het ook om bezoekers. 

Deze doelgroepen diepen we in fase 3 verder uit en per doelgroep maken we een eigen aanpak om deze te bereiken en activeren passend bij de doelen die gesteld zijn. Allemaal samenhangend met het (nieuwe) merk Venlo, maar met hun eigen invulling. 

De uitwerking van de strategie per doelgroep is op strategisch niveau. We maken fundamentele keuzes. Deze vertalen we in een later stadium naar concrete campagnes. 

Briefing fase 4: Creatie visuele identiteit

Het sluitstuk van fase 3 is een briefing voor de creatieve professionals die in fase 4 met de beeldtaal van het nieuwe merk Venlo aan het werk gaan. In deze briefing leggen we de uitgangspunten van de visuele identiteit vast. Waarbij we  zo min mogelijk kaders scheppen om voldoende creatieve vrijheid te behouden voor de creatieve professionals. 

Een lokale aanpak 

In fase 3 en 4 willen we de stap van “extern” naar “intern” maken. In de voorliggende fase was externe expertise gewenst om een objectieve blik en kennis in te brengen om een heldere en scherpe positionering te bouwen. In fase 3 en fase 4 gaan we partners uit Venlo betrekken bij de ontwikkeling van de merkstrategie en de creatieve fase. Zo wordt het een écht Venloos plan dat samen met en door Venlonaren is opgesteld.  

In co-creatie met stakeholders

Het merk Venlo is een merk dat gedragen moet worden door alle inwoners van Venlo. De co-creatie aanpak die we gevoerd hebben in fase 1 en 2 zorgt voor draagvlak bij een brede doelgroep en zetten we daarom ook in fase 3 door. 

Daarnaast vindt ook afstemming plaats met de ambassadeurs uit de eerdere sessies. De strategische richting die we in fase 3 opstellen, toetsen we bij onze ambassadeurs, die hierop kunnen aanvullen.