De vrachtfiets: een slimme keuze voor stadslogistiek

Elektrische vrachtfietsen kunnen in Venlo een slimme oplossing zijn voor ondernemers, vanwege de komst van de zero-emissiezone vanaf 2027. Wat maakt de vrachtfiets zo populair en voor wie is het een slimme keuze?
De branchevereniging van logistieke dienstverleners TLN schat dat er ongeveer 3.500 vrachtfietsen voor logistieke activiteiten rondreden in Nederland in 2022. Dit aantal groeit. Een aantal redenen waarom de vrachtfiets een slimme keuze is in een binnenstad als die van Venlo:
• Sneller en flexibeler: Vrachtfietsen bewegen moeiteloos door de drukke binnenstad en hoeven minder lang te zoeken naar een parkeerplaats. Zo bespaart u kostbare tijd.
• Kostenbesparend: In vergelijking met bestelbussen zijn vrachtfietsen een stuk voordeliger in aanschaf en gebruik. Fiscale regelingen, zoals de MIA/Vamil, maken de elektrische vrachtfiets extra financieel aantrekkelijk. De brandstofkosten zijn lager en parkeren is vaak gratis.
• Duurzaam: Vrachtfietsen stoten geen of nauwelijks schadelijke stoffen uit, wat een positieve bijdrage levert aan een schonere lucht in de stad.
• Meer potentiële werknemers: Om een vrachtfiets te besturen is geen rijbewijs nodig, waardoor u meer potentiële werknemers kunt aantrekken.
• Toegestaan in zero-emissiezones: De vrachtfiets heeft geen uitstoot van gassen en dus toegestaan in de zero-emissiezone die vanaf 1 januari 2027 in Venlo geldt.
Vrachtfietsen in actie: van pakketbezorger tot winkelier
Of u nu een winkel runt, pakketten bezorgt, of in de servicelogistiek werkt: de vrachtfiets kan een waardevolle toevoeging zijn aan uw bedrijf. Zo waarderen winkeliers met een bezorgdienst de bezorging in de directe omgeving van hun winkel en het positieve effect op hun duurzame imago. In de servicelogistiek blijkt de vrachtfiets ideaal voor plaatselijk gebruik, met name in de stedelijke gebieden, binnen een straal van 10 tot 20 kilometer.
De aandachtspunten van de vrachtfiets
Er is ook ruimte voor verbetering van de vrachtfiets. Zo is regelmatig onderhoud nodig, vooral van bewegende delen. Het kleine laadvolume maakt ze minder geschikt voor grote pakketten.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone per 1 januari 2027. Veel bestel- en vrachtauto’s hebben vanaf dan alleen toegang tot deze zone als ze uitstootvrij zijn. Ook vrachtfietsen zijn toegestaan. Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar ZE-zone@venlo.nl.
Meer informatie en gratis advies
Wilt u gratis advies over hoe uw organisatie zich voorbereidt op de zero-emissiezone? Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl. Mark bekijkt graag samen met u hoe u uw goederen blijft afleveren en diensten blijft verzorgen in de zero-emissiezone. Het kan zijn dat komen uw bestelauto’s in aanmerking komen voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer, bijvoorbeeld de vrachtfiets.