Unica kiest voor elektrische bestelauto’s
Hoe bereiden bedrijven zich voor op de zero-emissiezone die vanaf 1 januari 2027 in Venlo geldt? “Het is onze ambitie om vanaf 1 juli van dit jaar alleen nog elektrische voertuigen te bestellen”, vertelt Hans den Otter, productmanager e-mobility voor Unica.
Unica is een allround technisch dienstverlener in onder andere energie, ICT, beveiliging en installatietechniek. Er werken ruim 3.700 mensen, verdeeld over meer dan 30 vestigingen, zo ook in Venlo. 94% van de CO2 die het bedrijf uitstoot, wordt veroorzaakt door het wagenpark van zo’n 1.000 bestelauto’s en 1.600 personenauto’s. Op dit moment rijdt 10% van de 2.600 auto’s emissieloos. Er is dus nog veel winst te behalen in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Het bedrijf wil in 2030 dan ook met een volledig emissievrij wagenpark rijden. “Het is onze ambitie om vanaf 1 juli van dit jaar alleen nog elektrische voertuigen te bestellen”, vertelt Hans den Otter, productmanager e-mobility voor Unica.
Speciale inrichting
“Voor de bestelwagens hebben we gekozen voor Ford”, vervolgt Hans. “Dit merk scoort goed als het gaat om actieradius, veiligheid en comfortabele rijeigenschappen. Ook beschikt het merk over een landelijk dealer- en onderhoudsnetwerk.”
De elektrische bestelbussen krijgen een speciale inrichting, zodat ze zo efficiënt mogelijk beladen kunnen worden. “Monteurs hebben graag zo veel mogelijk gereedschappen en ander materieel bij de hand. Dankzij de speciale inrichting kunnen ze hun spullen makkelijker terugvinden. Dat voorkomt bovendien dat spullen dubbel worden meegenomen. En een lager gewicht van de auto betekent een grotere actieradius.”
Tussentijds opladen niet nodig
De Arnhemse vestiging van Unica ging als eerste met elektrische bestelbussen rijden, als pilot voor heel Unica. Hans: “Daar zijn twee jaar geleden twee elektrische bestelauto’s gaan rijden. Zo hebben we ervaring opgedaan met bijvoorbeeld de actieradius. Over het algemeen heeft een monteur één afspraak per dag; tussentijds opladen van de bestelauto is dan niet nodig. En de komende jaren worden de accupakketten van elektrische wagens alleen nog maar beter en dus de actieradius nog groter.”
Laadpunt aan huis
De monteurs van Unica nemen hun bestelwagen mee naar huis aan het einde van een werkdag. Hans: “Gaat een medewerker voortaan met een elektrische bestelauto rijden? Dan zorgen wij voor de aanleg van een laadpunt aan huis. De gebruikte energie kan dan gedeclareerd worden. Is een laadpunt aan huis niet mogelijk, dan kan de medewerker ’s nachts opladen bij een openbaar laadpunt en dit declareren.”
Zero-emissiezones
Unica vindt het belangrijk om zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en te verduurzamen. Daarnaast speelt de komst van zero-emissiezones mee voor Unica om duurzame stappen te zetten. Vanaf 2025 zijn er zero-emissiezones in Maastricht en bijna dertig andere Nederlandse steden. In Venlo geldt er vanaf 1 januari 2027 een zero-emissiezone. Je kunt deze zones niet zomaar meer in als je met een bestelwagen of vrachtwagen op diesel of een andere vervuilende brandstof rijdt. Hans: “Vanaf 2025 zijn elektrische bestelwagens ook financieel gezien weer wat gunstiger. Je betaalt dan namelijk wél bpm voor dieselbestelwagens, maar niet voor de elektrische variant.”
Advies door logistiek makelaar
Hans laat zich geregeld adviseren door logistiek adviseur Mark Luikens. “Ook collega’s van diverse vestigingen krijgen geregeld advies van Mark”, vertelt Hans. “Bijvoorbeeld over het beleveren in de nacht of over de inzet van fietskoeriers. Mark heeft met vele bedrijven contact en die ervaringen van andere bedrijven zijn voor ons vaak waardevol. Bovendien weet Mark van diverse praktische oplossingen. Denk aan de inzet van een slimme bandenpomp op diverse vestigingen. Omdat collega’s hiermee hun bandenspanning checken, rijden ze zuiniger en veiliger. Dat scheelt bovendien CO2 én brandstofkosten.”
Gratis advies op maat
Wilt u – net als Unica – de overstap maken naar een elektrisch wagenpark? Maar weet u niet goed wat een haalbare businesscase is of waar te beginnen? Mark Luikens, logistiek adviseur van de gemeente Venlo, helpt u graag, gratis en op maat. Mark adviseert u bijvoorbeeld over onderwerpen als:
• De elektrificatie van je wagenpark (vrachtwagens en bestelwagens)
• De benodigde laadinfra en netaansluiting
• Subsidies en fiscale voordelen
Neem contact op met Mark Luikens: 06-51165781, m.luikens@venlo.nl.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie.