Van bestelwagen naar bakfiets in Venlose binnenstad
Veel diesel-bestelbussen zijn vanaf 1 januari 2027 niet meer toegestaan in het Venlose centrum, waar dan een zero-emissiezone geldt. Hierdoor zijn ondernemers genoodzaakt anders te denken.
Nicky Weijers van WHOP (Weijers Houtreiniging Ontlakking en Pestcontrol), vertelt enthousiast over de oplossing die hij bedacht: de vrachtfiets. WHOP is er al ruim 40 jaar voor bedrijven en particulieren. Het familiebedrijf maakt alles schoon waar lak op zit, van houten tuinmeubels tot metalen velgen. Ook heeft het bedrijf een winkel voor de doe-het-zelver, met allerlei soorten beitsen, lakken en onderhoudsmiddelen. Bovendien bestrijdt WHOP ongedierte.
Hulp via het sociale netwerk
“Ik kwam toevallig een bakfiets tegen op Facebook en zag gelijk voor me hoe dit een oplossing voor ons kan zijn. We moeten toch rekening gaan houden met de zero-emissiezone”, vertelt Nicky Weijers van WHOP. WHOP is een familiebedrijf in hart en nieren: “Mijn vader moest even wennen aan het idee. We gingen naar zijn vriend Stefan, die fietsenwinkel Pedal in Venlo heeft. Daar maakten we een proefrit; de bakfiets reed als de brandweer. Toen zag ik het gebruik van de bakfiets meteen zitten.”
De Carqon Cruiser
De keuze is gevallen op de Carqon Cruiser met een sterke motor. De bakfiets is nu een halfjaar in gebruik en er staat al zo’n 1.500 kilometer op de teller. “We gebruiken de bakfiets vaak voor ongediertebestrijding in de binnenstad. Eerst reden we met een bestelbus, hiermee hadden we in de binnenstad altijd gedoe met parkeren. De bakfiets werkt fantastisch. De fiets heeft genoeg laadruimte, rijdt 25 kilometer per uur en heeft een dubbele accu die gewoon aan het stopcontact oplaadt. Ik hoef mij dus nergens druk om te maken. Soms gebruik ik de fiets ook om naar huis te rijden.”
Enthousiaste klanten
Dankzij de mooie belettering is de bakfiets meteen herkenbaar. Wanneer Nicky ermee door de stad rijdt, krijgt hij veel leuke reacties. “Ik zie mensen omkijken en ook klanten reageren allemaal enthousiast. Zij zien ook dat ondernemers iets moeten doen vanwege de zero-emissiezone die eraan komt. Zo’n bakfiets is een eerste stap naar een groene binnenstad.”
Wanneer WHOP de bestelwagen en bakwagen vervangt door bijvoorbeeld elektrische varianten weet Nicky nog niet. “Voor ons grote meubelvervoer is de bakfiets helaas wat te klein. Ook voor groot lakwerk is de bestelbus toch noodzakelijk.” Bij WHOP zien ze de bakfiets als een stap in de goede richting.
Meer informatie en gratis advies
WHOP’s keuze voor een elektrische bakfiets is slim aangezien het centrum van Venlo een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s krijgt per 1 januari 2027. Kijk op de pagina over Zero-emissiezone bestel- en vrachtauto's voor meer informatie hierover, bijvoorbeeld de precieze locatie. Heeft u vragen, e-mail dan naar ZE-zone@venlo.nl. Wilt u gratis advies over hoe uw organisatie zich voorbereidt op de zero-emissiezones? Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl. Mark weet bijvoorbeeld welke subsidies er zijn en hoe u het opladen regelt als u voor een elektrisch wagenpark kiest. Ook kan hij u adviseren over vrijstellingen, ontheffingen en overgangsregelingen.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken.