In vijf stappen naar een elektrische bestelauto
Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2027. Veel bestel- en vrachtauto’s hebben vanaf dan alleen toegang tot deze zone als ze uitstootvrij zijn.
Overweegt u als ondernemer om over te stappen naar een of meer elektrische bestelauto’s? Dit stappenplan helpt u daarbij.
Online is er veel informatie beschikbaar over elektrische bestelauto’s. Dit stappenplan geeft hier een overzicht van; handig als u nadenkt over de aanschaf of lease van een elektrische bestelwagen. Is uw interesse gewekt en overweegt u serieus om tot aankoop over te gaan? Laat u dan op maat adviseren door de logistiek adviseur van de gemeente Venlo. Zijn advies is gratis. Zie stap 5 voor meer informatie.
Stap 1: Bepaal de impact voor uw bedrijf
- Als uw bedrijf een bestelauto heeft en in het centrum van Venlo gevestigd is, is de impact groot. Zo ook als uw bedrijf niet in Venlo is gevestigd, maar wel vaak met een bestelauto in het centrum moet zijn. Bijvoorbeeld om goederen of een dienst te leveren. Ga na hoe vaak u in een toekomstige zero-emissiezone komt, in Venlo of een van de bijna 30 andere grote Nederlandse gemeenten.
- Stel vast tot wanneer uw huidige dieselvoertuigen nog mogen blijven rijden in deze zero-emissiezones. Daar komt u snel achter door het kenteken van elk voertuig in te voeren in de Kentekencheck. Bestelauto’s (N1) met emissieklasse 5 of lager mogen vanaf 1 januari 2027 de zone niet meer in. Bestelauto’s (N1) met emissieklasse 6 mogen tot 1 januari 2028 de zone nog in. Vanaf 1 januari 2028 moeten álle bestelauto’s in Venlo-centrum emissievrij zijn.
- Gaat u binnenkort nieuwe bestelauto’s aanschaffen of leasen? Houd dan gelijk rekening met de zero-emissiezone. Voorkom zo dat u nieuw aangeschafte voertuigen eerder moet vervangen dan u van plan was. Bestelauto’s (N1) die na 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, hebben namelijk vanaf 1 januari 2027 alleen toegang tot de zone als ze uitstootvrij zijn. Bijvoorbeeld als ze elektrisch rijden of op waterstof rijden. Wist u dat u geen bpm-vrijstelling meer krijgt als uw diesel-bestelwagen na 1 januari 2025 op kenteken wordt gezet? De vrijstelling geldt nog wel voor elektrische bestelwagens! Dit scheelt al snel 15.000 euro.
Stap 2. Maak een plan voor de overstap naar zero-emissievervoer
Bepaal welke mogelijkheden uw bedrijf heeft voor zero-emissievervoer:
Optie A: Overstappen naar een vergelijkbaar elektrisch of waterstof-vervoermiddel
- Analyseer met uw planner of een externe logistiek adviseur de ritten van uw bedrijf. Onderzoek welke actieradius en dus welke accugrootte nodig is.
- Bekijk het overzicht van elektrische bestelauto’s. Houd daarbij rekening met levertijden van voertuigen.
- Gebruik rekentools om de kosten te berekenen: een rekentool voor elektrische of diesel bestelbussen.
- Zoek uit hoe u de laadinfrastructuur gaat inrichten voor het laden van de voertuigen.
Optie B: Overstappen op alternatieve vervoermiddelen
- Wellicht kunt u ook andere vervoermiddelen inzetten, zoals een elektrische vrachtfiets. Deze is goed inzetbaar voor pakketbezorging, de levering van versproducten en service- en onderhoudsdiensten.
- Maak gebruik van fietskoeriers en andere transportdiensten die zero-emissie rijden.
Stap 3: Maak gebruik van subsidies en financiële regelingen
Gebruik de SEBA-subsidie of de MIA als u een elektrische bestelauto wilt kopen:
- SEBA: Een subsidie voor de aanschaf of financial-lease van een elektrische bestelauto. De subsidie bedraagt maximaal 5.000 euro per auto. Het is nog niet bekend wanneer in 2024 deze subsidie aangevraagd kan worden. 2024 is het laatste jaar dat de subsidie kan worden aangevraagd.
Meer informatie over SEBA - MIA: Fiscale aftrekmogelijkheden voor investeringen in onder andere een elektrische bestelauto, bakfiets of oplaadpunt.
Meer informatie over MIA
Stap 4: Betrek de juiste personen
Draagvlak binnen en buiten uw organisatie zorgt ervoor dat de overstap naar een elektrische bestelauto soepel verloopt. Betrek daarom zowel externe partijen als collega’s op tijd bij uw plannen. Intern zijn dat bijvoorbeeld de chauffeurs, directie, wagenparkbeheerder, facilitair manager en inkoopafdeling. Buiten uw bedrijf zijn dat de aanbieders van elektrische voertuigen voor inzichten in levertijden en kosten, de installateur van laadinfrastructuur en de netbeheerder voor de elektriciteitsvraag, beschikbare capaciteit en eventuele aanpassingen van de aansluiting.
Stap 5: Laat u gratis adviseren
Ontvang gratis advies over hoe uw bedrijf de juiste stappen zet als voorbereiding op de zero-emissiezone in Venlo. Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl. Mark bekijkt graag samen met u hoe u uw goederen blijft afleveren en diensten blijft verzorgen in de zero-emissiezone. Wellicht komen uw bestelauto’s in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan adviseert Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Gemeente Venlo ziet de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken. Kijk op de website van de gemeente Venlo voor meer informatie over de toekomstige zero-emissiezone, bijvoorbeeld de precieze locatie.