In zes stappen naar een elektrische vrachtauto
Het centrum van Venlo krijgt een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2027. Veel bestel- en vrachtauto’s hebben vanaf dan alleen toegang tot deze zone als ze uitstootvrij zijn.
Overweegt u als ondernemer om over te stappen naar een of meer elektrische vrachtauto’s? Dit stappenplan helpt u daarbij. Zo kunt u vanaf 26 maart een subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een elektrische vrachtauto.
Online is er veel informatie beschikbaar over elektrische vrachtwagens. Dit stappenplan geeft hier een overzicht van; handig als u nadenkt over de aanschaf of lease van een elektrische vrachtwagen. Is uw interesse gewekt en overweegt u serieus om tot aankoop over te gaan? Laat u dan op maat adviseren door de logistiek adviseur van de gemeente Venlo. Zijn advies is gratis. Zie stap 6 voor meer informatie.
Stap 1: Bepaal de impact voor uw bedrijf
- Ga na hoe vaak u met een vrachtwagen in een toekomstige zero-emissiezone komt. Er komt een zero-emissiezone in Venlo, maar ook in bijna 30 andere grote Nederlandse gemeenten: https://www.opwegnaarzes.nl/waar-komen-de-ze-zones.
- Stel vast tot wanneer uw huidige dieselvoertuigen nog mogen blijven rijden in deze zero-emissiezones. Daar komt u snel achter door het kenteken van elk voertuig in te voeren in de Kentekencheck.
- Gaat u binnenkort nieuwe vrachtauto’s aanschaffen of leasen? Houd dan gelijk rekening met de zero-emissiezone. Voorkom zo dat u nieuw aangeschafte voertuigen eerder moet vervangen dan u van plan was.
Stap 2: Maak een plan voor de overstap naar zero-emissievervoer
Bepaal welke mogelijkheden uw bedrijf heeft voor zero-emissievervoer:
Optie A: Overstappen naar een vergelijkbaar elektrisch of waterstof-vervoermiddel.
- Bekijk het overzicht van elektrische vrachtwagens: https://www.logistiekbereikbaar.nl/aan-de-slag/als-bedrijf-met-vrachtwagens/deze-elektrische-trucks-zijn-er
- Maak een berekening van de verwachte Total Cost of Ownership (TCO; de kosten onder de streep). U kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van deze rekentool voor elektrische of dieselvrachtwagens. Vindt u de tool te complex, dan helpt onze logistiek adviseur u graag.
Optie B: Gebruikmaken van een goederenhub
Wilt u goederen afleveren in de zero-emissiezone? Lever ze af bij een goederenhub buiten de zone en de goederenhub brengt ze met een uitstootvrij voertuig naar de eindbestemming. Meer informatie over goederenhubs vindt u hier: https://www.logistiekbereikbaar.nl/aan-de-slag/als-bedrijf-met-vrachtwagens/maak-slim-gebruik-van-goederenhubs
Stap 3: Maak gebruik van subsidies
- AanZET: een subsidie voor de aanschaf, operational lease of financial-lease van een e-truck. Vanaf 26 maart kunt u de subsidie AanZET aanvragen. Doe dit meteen op de eerste dag, want eerdere jaren was de subsidiepot na een dag leeg. Meer informatie over AanZET: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet
- Laadinfra: er is een subsidie in de maak bedoeld voor de aanleg van private laadinfrastructuur (een of meer laadstations) voor elektrische voertuigen. Zo ook subsidie voor als u zich laat adviseren over de realisatie van deze laadinfrastructuur.
- MIA: fiscale aftrekmogelijkheden voor investeringen in onder andere een elektrische vrachtauto of oplaadpunt. Meer informatie over MIA vindt u hier: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers.
Stap 4. Denk na over de laadinfrastructuur
Een elektrische vrachtwagen opladen doet u het liefst bij uw bedrijf. Dit betekent dat u laadinfrastructuur moet aanleggen. Er zijn twee soorten laadpalen: AC-laders en DC-laders. Voor elke soort laadpaal zijn er diverse aanbieders. Denk na over welke soort laadpaal en welke aanbieder u kiest. Daarbij is de kans groot dat u door de elektrische vrachtwagen meer stroom gaat verbruiken dan dat u nu heeft gecontracteerd. Kijk in het contract met uw energieleverancier of uw aansluitvermogen en gecontracteerd vermogen voldoende zijn. Is dat niet zo, vraag dan bijtijds een groter vermogen aan bij de energieleverancier. Bekijk ook de Handreiking depotladen voor meer informatie.
Stap 5. Betrek de juiste personen
Betrek zowel externe partijen als collega’s op tijd bij uw plannen om een elektrische vrachtauto aan te schaffen. Intern zijn dat bijvoorbeeld de chauffeurs, directie, wagenparkbeheerder, facilitair manager en inkoopafdeling. Buiten uw bedrijf zijn dat: de aanbieders van elektrische voertuigen voor inzichten in levertijden en kosten, de installateur van laadinfrastructuur en de netbeheerder voor de elektriciteitsvraag, beschikbare capaciteit en eventuele aanpassingen van de aansluiting.
Stap 6. Laat u gratis adviseren
Ontvang gratis advies over hoe uw bedrijf de juiste stappen zet als voorbereiding op de zero-emissiezone in Venlo. Neem contact op met de logistiek adviseur van gemeente Venlo: Mark Luikens, 06-51165781, m.luikens@venlo.nl. Mark bekijkt graag samen met u hoe u uw goederen kunt blijven afleveren in de zero-emissiezone. Wellicht komen uw vrachtwagens in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing. Zo niet, dan helpt Mark u bij de overstap naar alternatief vervoer.
Over de zero-emissiezone in Venlo
Dagelijks rijden er bijna 500 bestelauto’s en meer dan 120 vrachtauto’s door het stadscentrum van Venlo. Gemeente Venlo en ondernemers in Venlo zien de zero-emissiezone als kans om het goederenvervoer schoner te maken en waar mogelijk te verminderen. Een zero-emissiezone leidt tot minder schadelijke uitstoot van stikstof, CO2 en fijnstof, minder geluidsoverlast, betere bereikbaarheid en grotere verkeersveiligheid. En dat maakt het centrum van Venlo een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en bezoeken.