Citybranding Venlo

Op zoek naar ons unieke verhaal

Decoratief
De afgelopen jaren heeft Venlo een grote maatschappelijke en economische ontwikkeling doorgemaakt. Als gemeente met ruim 100.000 inwoners neemt Venlo in de regio een stevige positie in. Maar ondertussen is de profilering van Venlo achtergebleven: wat typeert de gemeente Venlo nou eigenlijk? Wat is onze identiteit en ons unieke verhaal?

Venlo als merk

De uitdagingen van onze gemeente zijn een stuk gemakkelijker uit te voeren als duidelijk is waar Venlo precies voor staat. Als inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners daar (min of meer) hetzelfde over denken, helpt dat enorm om alle ambities en taken uit te voeren. Vandaar dat Venlo aan de slag gaat met citybranding waarin we hét merkverhaal van Venlo vastleggen en vervolgens op een aantrekkelijke en daadkrachtige wijze gaan uitdragen.   

Wat levert ons dit op?

Citybranding is geen trend, het is een noodzaak. In een tijd waarin steden strijden om aandacht is het cruciaal dat Venlo een sterk en onderscheidend verhaal heeft. Een verhaal dat aansluit bij onze gemeente en aantrekkelijk is voor nieuwe inwoners, bedrijven, investeerders en alle anderen die een positieve bijdrage willen leveren aan en in onze gemeente. 

Een sterk merkverhaal dat overal gezamenlijk wordt uitgedragen, draagt bij aan een positief beeld van Venlo. Het zorgt voor: 

  • een positiever wij-gevoel onder de inwoners en ondernemers; 
  • een stijging in het aantal bezoekers; 
  • een sterke aantrekkingskracht van bedrijven, werknemers, studenten, kenniswerkers en investeerders.  

Stuk voor stuk zaken die belangrijk zijn voor de toekomst en leefbaarheid van onze gemeente. 

Zo doen wij dat

Het ‘merk’ van een stad vaststellen heet in het Engels citybranding. In ons traject hebben wij het niet alleen over de stad Venlo, maar ook over de dorpen Tegelen, Blerick, ’t Ven, Hout-Blerick, Boekend, Steyl, Belfeld, Arcen, Velden en Lomm. Samen zijn we de gemeente Venlo die verbonden wordt door de Maas en stad en dorpen met elkaar verbindt.

Kaart Gemeente Venlo

Het merk Venlo is van iedereen binnen de gemeente. Daarom werken we nauw samen met een grote groep actieve inwoners en andere belanghebbenden die betrokken zijn vanuit hun professionele of maatschappelijke rol.

Om dit proces op een goede manier te doorlopen werken we in vier fasen. 

Procesplanning citybranding
Proces planning Citybranding

De eerste stap is verkennend en onderzoekend. Er worden inzichten verzameld die als basis dienen voor de verdere uitvoering van het proces. Het startdocument is het eindresultaat van deze eerste fase.

In een volgende fase gaat het over de positionering van Venlo. Oftewel: hoe wil Venlo gezien worden door zijn doelgroepen ten opzichte van andere steden/gemeenten. Ook wordt bepaald op welke doelgroepen de focus komt te liggen.

In de derde fase wordt de merkstrategie uitgewerkt. Het strategisch document geeft in hoofdlijnen weer op welke manier de doelstellingen voor citybranding gehaald kunnen worden.

Tenslotte wordt er gewerkt aan de visuele uitstraling van het merk Venlo. Aan het einde van deze fase wordt een Venlo Brandbook opgeleverd.

Meer gedetailleerde informatie over de verschillende fases staat beschreven in onderstaande pagina’s.

Het merk Venlo in vier fases

Inwoneravond
Fase 1: Inzicht
Positionering
Fase 2: Positionering
Innovatoren
Fase 3: Merkstrategie
Creatie
Fase 4: Creatie

Organisatie

Citybranding is een initiatief van de gemeente Venlo in nauwe samenwerking met de stichting Venlo Partners.

Externe video URL

Eric Boselie is als externe procesbegeleider aangetrokken om dit proces te begeleiden. Eric heeft aan de basis gestaan van de citybranding en marketing van Eindhoven. Een stad die dankzij scherpe keuzes en een daadkrachtige uitvoering profiteert van de voordelen van citybranding. De stad wordt inmiddels wereldwijd gezien als een creatieve en innovatieve stad die aantrekkelijk is voor bedrijven, studenten, bewoners, bezoekers en werknemers.  

Blijf op de hoogte

Blijf jij graag op de hoogte van de ontwikkelingen binnen dit bijzondere en belangrijke traject? Heb je ideeën of andere input? Neem dan contact op met Denise van Meegeren of Inge van Roij.

Denise van Meegeren
Inge van Roij